Click for Giants Castle, South Africa Forecast

1. Januar

De dag begint goed; de zon schijnt. Na het ontbijt gaan we op pad richting Giant´s Castle, waar we de rotschilderingen van de San willen bekijken. De rit via Southdowns en Rockmouth is tamelijk lang, maar ook heel erg interessant, want er zijn spektakulaire uitzichten en we rijden door vele Zulu dorpen. Veel huizen zien er goed uit en men krijgt de indruk, dat hier de meeste mensen niet echt arm zijn. Je moet wel goed oppassen, dat je niet per ongelijk een geit of een koe overrijdt. Ook veel mensen lopen aan de wegkant te wandelen en zwaaien als je langs komt. Bij het National Park aangekomen, moeten we ons registreren en 40 Rand/Persoon betalen. We lopen 1,5 uur op een smal pad tot we bij de rotsen komen waar de schilderingen zijn die we graag willen zien. We moeten nog meer danb een half uur wachten tot de gids komt. He rotsen zijn beschermd door een omheining en een hek. Heel anders dus als in Australië in het Kakadu National Park bij de rotsschilderingen, waar men overal vrij kan rondlopen. We betalen nog eens 40 Rand per persoon. De mensen uit Zuid Afrika protesteren en betalen niet. Grote diskussie. Ze vinden ze hebben al enoeg betaald bij de inganpoort. Overal staat echter te lezen, dat je voor de gids nog een keer moet betalen. Ze hadden het zogemnaamd niet gezien..... De vrouwelijke gids legt uit waar deze rotsschilderingen vandaan komen en hoe het zg. San volk geleefd heeft.  De weg terug is iets korter en we lopen ongeveer een uur. Er staan veel inheemse planten, zo bijvoorbeeld verscheidene soorten Protheas.
De terugweg over Rosetta is heel erg mooi. Overal staan er witte calas in het wild en zijn er vele verschillende vogels te ontdekken.

1 Januari rode Route
2 Januari blauwe Route

Hartford House Frühstück Hartford House Garten Auf dem Weg zu Giants Castle Zulu Hütten
proteas Giants Castle Bruggetje over een stroom.
Dit zijn geen echte mensen, maar wasbeelden die het San volk nabootsen. San muurschilderingen op de rotsen en onze gids. San muurschilderingen op de rotsen. San Felsen Malerei
Zulu dorp. wilde calas. wilde calas. wilde calas.

Maandag 2 Januari

We verlaten het Hartford House en brengen nog een bezoek aan de Summerhill Stud, waar wereldberoemde paarden op de wei staan. Men voelt zich hier zoals in Engeland. We moeten nu toch eindelijk vertrekken, want tot het Royal Natal Park is het nog enkele uren rijden. Pas later blijkt dat de weg hierheen heel goed is. Winterton is een grite gemeente, waar verschillende supermarkten zijn. We gaan ervan uit, dat we later nog boodschappen kunnen doen, maar in Bergville is vandaag alles gesloten, behalve  het bensinestation en we tanken dus maar vol. Je weet maar nooit wanneer het volgende station zal komen. Het is hier vandaag ook een feestdag. Enkele kilometers voorbij Bergville rijden we aan een Farnmstal of Padstal voorbij en ik ga meteen kijken wat ze voor lekkers hebben: heerlijk gezondheidsbrood, zelfgemaakte jams, biltong (=gedroogd vlees en worst), kaas, boter zoals je bij ons in Nederland 45 jaar geleden bij de boeren kon kopen . Zo lekker gele boter. Een klein paradijs zit winkeltje... Jammer genoeg blijven we maar één nacht in het huisje wat we gehuurd hebben en morgen zijn we alweer in een Lodge met eten inkl.
Ongeveer 10 kms. voor het Natal National Park zijn er nog een paar restaurants, dus we hadden toch niet moeten verhongeren.
Het Thendele Camp is helemaal boven en na de registratie  bij de hoofdingang moeten we nog enkele kilometers rijden over een smal pad. Overal lopen er Baboons. Dit zijn grote zwart-grijze apen. Je mag ze geen eten geven.  In de receptie van het Thendele Camp krijgen we direkt de sleutel en we hebben het huisje nummer 20, wat het best gelegen is. Dit had ik gelezen op een website van iemand en heb hier naar gevraagd bij het reserveren. Het ligt helemaal aan het einde en op een verhoging. Het kijkt overal over heen en heeft een panoramisch uitzicht! We besluiten direkt te gaan wandelen, maar het is erg heet! Tegen de avond begint er een kort maar krachtig onweer, maar we kunnen desondanks op ons terras zitten en genieten van onze gekochte levensmiddelen en een lekkere fles wijn.  Na het onweer is het een prachtige nacht. Miljoenen sterren aan de hemel en overal hoor je wilde dieren. Enig! Het wordt ´s nachts koel.

Hartford House Esszimmer Hartford House Halle Hartford House Salon Hartford House Halle
Summerhill Stud Reitstall

Click for Royal Natal NAT. Park, South Africa Forecast

Baboon Thendele Royal Natal National Park
Thendele Royal Natal National Park

Dinsdag 3 januari.

Jammer genoeg moeten we dit paradijs verlaten. Hier hadden we best nog een paar dagen kunnen blijven. Het blijft overal nog erg mooi. We rijden de  R74 door de fantastische Oliviershoek Pas waar je je best kunt voorstellen dat je onderweg bent in Zwitserland.  Dan aan de Sterkfontein Dam voorbij, tot men op de R712 komt , waar we links gaan richting Clarens. Een spektakulaire route door de Qwaqwa en de Golden Gate Highlands National Parks.

Amfitheater gezien van het Thendele Camp in het  Royal Natal National Park. Amfitheater gezien van het Thendele Camp in het  Royal Natal National Park. Tussen de Oliviershoekpas en de Sterkfontein Dam.
leuk taaltje niet? ik koop een pot bij een Zulu vrouwtje. Free State nummerbord met Cheetah
Cafe in Clarens. Bloemfontein De Oude Kraal
De Oude Kraal De Oude Kraal veld De Oude Kraal gourmet diner. De Oude Kraal gourmet diner.

verder

Copyright © 1999-2006  Frannysworld, all rights reserved.

Zuid Afrika 2005-2006 Kwazulu Natal North Kwazulu Natal South Drakensbergen Karoo Winelands Links Home