2011 - 2012
Valencia-Istanbul-Kuala Lumpur-Phuket.

Istanbul

Donderdag 15 December

De vlucht TK 1302 met Turkish Airlines was heel goed,maar de Business Class was zijn geld niet waard ! Bij de nooduitgang van Ryanair heb je veel meer plaats ! Het toestel is een A319/100. We zitten op rij 2, stoel A en C en bij stoel B is  de ruglugging naar beneden geklapt als een soort tafel tussen ons. Leren stoelen met bij de voorste stoel een klein voetenbankje. We kregen een placemat uit vlies en gewoon bestek, niet zilver zoals bij Emirates, waar je ook nog een orchidee erbij krijgt. Je kreeg een voorgerecht uit verschillende turkse specialiteiten,wat erg lekker was en daarna kon je kiezen tussen vis, kipsate zonder saus, of turkse moussaka. Er was ook een schaaltje sla, een schaaltje diverse kaas en een chocolade mousse. Al bij al niet slecht van smaak. Stewardessen niet erg beleefd. Hier is niets met jassen meenemen naar garderobekast en al dat soort dingen die je bij Emirates voor het geld wat je meer betaald voor business class, krijgt.
Voor mensen die business class vliegen voor hun gezondheid, zoals wij, is dit echt niets. Ik ben benieuwd hoe het maandag a.s. verder gaat.
Vanochtend heeft Richard Storl ons opgehaald om 10 uur. Om 11.40 waren we in Manises. Het personeel aan de balie moesten eerst nog nakijken of we onze golftassen wel gratis mee mochten nemen. . . Toegang tot een vreselijke lounge. Om 14.10 uur vertrokken, 20 min te laat.
Om 19.00 uur in Acra hotel aangekomen. Prima geland, modern vliegveld . Moest als nederlandse nog een visa halen voor 15 euro ! Duitsers niet. Hotelkamer 405 is prima, geen luxe maar alles is er.  Erg vriendelijk hier. Schitterende ligging met een beetje uitzicht op de Marmara Zee en de Hagia Sofia.  .

tschuess Valencia Business Class ? Zimmer 405 Acra Hotel Zimmer 405 Acra Hotel

Vrijdag 16 December

We zijn gelijk na het ontbijt op ontdekkingstour gegaan. Het hotel ligt bizonder goed. De belangrijkste bezienswaardigheden liggen op loopafstand.  Als eerste hebben we de Blauwe Moskee bekeken, en waren erg onder de indruk.Je mag erin zonder schoenen en met een hoofddoek.  Daarna lopen we over de plaats wat vroeger de Hippodrom was, de antieke wagen-en paarderenbaan, waar bijna 150.000 man op de tribune kon zitten. Naast de Obelisk Thutmosis' III, de Slangenzuil en de Bronzen Zuil staat hier ook nog de fontein geschonken door Keizer Wilhelm II. We lopen verder over het plein naar de Hagia Sophia. Met een woord fantastisch. De onder Keizer Justinian gebouwde kroningskerk werd niet afgebroken daar ze na de val van Konstantinopel (1453) in het islamistische godshuis omgebouwd werd. Kemal Atatuerk bestemde het in 1934 echter in een museumskomplex. Van hieruit verder naar het Topkapi Paleis, waarin we de i labyrintische Harem bezoeken en de Schatkamer, waarin de beroemde dolk met zijn 86 karaat diamanten bewaard blijft. Dan nog verder naar het Archeologische Museum en dat was het dan, een dag vol geweldige gebouwen. Terug gelopen naar het hotel en daar thee gedronken. Het blijkt dat we een van de beste restaurants in Istanbul vlak naast de deur hebben en Bernd reserveert een tafel die we gelukkig ook kregen, want het werd heel erg druk en de meeste gasten zijn Turken; het beroemde visrestaurant Balikci Sabahattin.

Click hier voor meer foto's op "Sacred Destinations" van
de Blauwe Moskee en de Hagia Sofia .

Blaue Moschee Blaue Moschee Blaue Moschee Blaue Moschee Innen
Blaue Moschee Deutsche Brunnen ( Alman Cesmesi) Hippodrom Hagia Sofia
Hagia Sofia Treppenhaus Hagia Sophia Hagia Sophia binnen Hagia Sophia
Ingang Topkapi Paleis Archeologische Museum

Zaterdag 17 December

We zijn alweer vroeg op weg en lopen om 9.00 uur naar de Basilika Cistern, die onder Keizer Justinian gebouwd werd door de Turk Yerebatan Saray ( verzonken kasteel) genoemd. Men loopt onderaards over houten steigers over het water te midden van 336 machtige zuilen. Als we weer buiten zijn kopen we een Ibkal Pas, die eruit ziet als een kredietkaart en waarvoor je 7 Euro pand moet betalen. Je kunt deze met geld opladen, ik geloof wij hebben er 15 Euro opgedaan en deze kun je verbruiken door met het openbaar vervoer mee te rijden of te varen. We pakken eerst een tram tot Beyazit en bezoeken als we eruit komen weer een prachtige moskee. Dan is de Grote Bazaar aan de beurt en hier kun je je geld wel kwijt als je dit zou willen. Schitterende juwelen, prachtige sjaals, tapijten en noem maar op. Vanaf hier lopen we door allerlei smalle steegjes, waar het echt hartstikke vol met mensen is, naar de kruiden bazaar. Het gaat heel veel berg af. Hier kopen we verschillende soorten thee; appel, kruiden , sinasappel-rozenbloesem thee etc. Nog verder bergaf tot Eminoenue en van hieruit stappen we op een schip om een tocht op de Bosporus te maken, richting Zwarte Meer. Het schip gaat onder twee hele grote bruggen door die Europa met Azie verbinden, aan het gigantische Paleis Dolmabahce voorbij , aan de historische houten zomer villa's die door de de elite van het Osmanische Rijk hier gebouwd werden. Er zijn veel Turken aan boord en het is een hels kabaal. Er wordt gratis thee geschonken die je zelf moet halen. Ze laten ons aan een andere steiger van boord waardoor we weer veel verder moeten lopen om terug te komen waar we aan boord gingen. Nu lopen we dan nog iets verder tot Sirkeci waar om 21.00 uur de Hodja Pasha Dance Show begint. Voor deze begint eten we nog een kleinigheid in de een of andere cafeteria. Weer een interessante dag.

Basilica Cisterne Basilica Cisterne Zuil met pauwenmotief. Ieder motief is een dode die gevallen is bij de bouw van deze cistern.

Zondag 18 December

Om 9.30 uur met de tram naar Kabatas gereden en daar het Dolmabahce Paleis te bezichtigen wat tot 15 uur duurde. Jammer genoeg mochten we niets fotograferen. Een lange weg voor we aan een dorp komen waar een busstation is en we nemen de bus waar Topkapi opstaat, daar het Topkapi Paleis niet ver van ons hotel is, maar dit was niet zo'n goed idee ( van mij trouwens). We reden en reden en we hadden het idee dat we al bijna bij de luchthaven waren. Later bleek dat did inderdaad niet meer erg ver geweest zou zijn. We aren de laatste die nog bij het eindtation in de bus zaten en ik probeerde de chauffeur met handen en voeten uit te leggen, dat we weer met hem mee gingen de andere richting en dan uit zouden stappen bij Eminoenue. De bus bleef hier echter staan en we moesten in een andere waar hij ons heen bracht en tegen de chaufeur zei dat we voor niets mee mochten. Lief he. Gelukkig maar ook want we hadden geen geld genoeg meer op onze Ibkal Pas en je kon daar nergens saldo kopen.
Op de terugweg opgepast dat we bij Eminoemue uitstappen en zijn dan ook al bij de kruiden Bazaar waar we, voor ze dicht gaan, nog een prachtige sjaal kopen, die heel duur was, maar uiteindelijk ons bod aannamen.....Vlakbij kregen we nog een tafeltje in het vol bezette beroemde Hamdi Restaurant. Daarna weer met de tram naar huis.

Maandag 19 December

Om stipt 11.30 uur worden we afgehaald door onze airportservice met een Vito bus ( kost maar 20 Euro+Tip). Om 15.00 uur zitten we in een 777/200 van Malaysia Airlines, met heel veel plaats, bijna flat beds en een goede service. Alles perfekt. We kunnen veel slapen en komen al om 5.45 uur in Kuala Lumpur aan. Daar horen we dan dat we, omdat we verder vliegen met Air Asia, naar een andere Terminal moeten, een half uur met een bus mee. Dus we boeken geen Air Asia meer als we via Kuala Lumpur ergens heen gaan  ! De andere Terminal is VRESELIJK en we moeten bovendien nog 5 uur wachten voor we in kunnen checken. Wat een ellende!  Gelukkig geen gezeur over teveel baggage, want ik had al van te voren kilo's bij gekocht. Om 14.00 uur komen we in Phuket aan, waar we begroet worden door het personeel van  Mission Hills. Onze kamer nummer 218 is weer helemaal gedekoreerd met bloemen. We hebben een levensgrote doos bonbons voor de receptie meegebracht uit Spanje en 1000 THB voor Khun Anchan, waar ze zelf een geschenk mee kan kopen. Om 15.00 uur wordt onze auto gebracht en we zijn weer helemaal kant en klaar !

Hier beneden op de foto clicken voor een diashow.

verder naar Phuket / Thailand

of

verder naar huis

boven

Home Home Reizen Reisroute Istanbul Thailand Kuala Lumpur Travelgids Fotoalbums

Copyright © 1999-2012  Frannysworld, all rights reserved.