Singapore & Bintan, Star Clipper & Thailand 2007
Starclipper

15 December.
 Vanaf 16.00 uur aan boord gaan van de Star Clipper en om 19.00 uur nemen we koers op Malacca; 118 zeemijlen.

Om 16.00 uur nemen we een taxi in het Oriental Hotel, die ons eigenlijk mee wil nemen. Het regent in stromen en we willen naar de containerhaven waar de Starclipper aan Pier P2 of P3 ligt. In de beschrijving stond dat we niet naar de Terminal van de cruiseschepen moesten gaan, maar dus naar de container haven. Daar aangekomen zei de man in het bureau bij de ingang, dat daar geen Star Clipper lag. Hij belt zelfs naar iemand  en hij stuurde ons naar de cruiseschepen haven. De chinese chauffeur in de taxi werd steeds sjachrijniger. Hij wilde dat we daar uitstapten in de regen met al onze koffers en dat deden we mooi niet. Bernd is gaan vragen en hij werd op een gegeven moment zo kwaad, dat hij ook weg ging en ik zat op mijn eentje in de lopende taxi. Blijkbaar hadden ze hem ook verteld dat hij in de container haven moest zijn en we reden weer terug. Het was een echte wolkenbreuk ! Vloeken dat hij deed ! Bij een ander kantoor moesten we er toch echt uit en de taximeter gaf 19 SGD aan, maar hij wilde 30 SGD, dus betaalden we dat maar, opdat we zo snel mogelijk van dat kreng af waren. We moesten nog even wachten en toen kwam er een van die ons tot bij het schip bracht, wat nog heel ver weg lag. De taxis mogen niet in de haven. Een Zwitsers paar reden ook mee en die bleken dat ze ook in het Oriental Hotel gewoond hadden en meer of minder hetzelfde hadden beleefd met een andere taxi ! We zijn kletsnat, maar zijn nu eindelijk op het schip, waar we gelijk een lekker welkom drankje aangeboden krijgen en Peter de zg. Entertainer vraagt ons ook nog hoe wij naar het schip gekomen zijn. We krijgen  2 sluetels van onze kabine nummer 306. De koffers zijn er al. Onze witte koffers zijn te dik voor onder het bed, maar we kunnen er een in de kast zetten en een in een hoek en de rest verdwijnt onder het bed.

Dagelijks verloop op de Star Clipper, behalve land touren en entertaiment programma. :

06.30-10.30 Kontinentaal ontbijt in de Piano Bar.
08.00-10.00 Ontbijtsbuffet in de Clipper Dining Room.
12.00-14.00 Middagsbuffet.
17.00-18.00 Cocktailuur met hors d'oeuvres
19.30-22.00 Avondeten.
23.30-00.30 Middernachtshapjes.

16 December.

12.00 uur aankomst in Malacca. Landgang en om 18.00 uur neemt de Star Clipper koers op Langkawi Malaysia (316 zeemijlen).

Afbeelding: Embleem van de staat Malacca

Twee uur rijden van Kuala Lumpur, op een afstand van 147 km, ligt de historische stad Malacca aan de westkust van Maleisië. Dit was in de 15de eeuw het centrum van het Maleisische sultanaat. Het werd gesticht door een gevluchte Sumatraanse prins, Parameswara, die naar men zegt de stad heeft genoemd naar de melaka-boom waar hij ooit onder ging zitten om uit te rusten. Gedurende de bloeiperiode werd in de haven druk gehandeld in goud, zijde, thee, opium, tabak, parfum, kruiden en andere handelswaar uit de naburige landen, Europa en Zuid-Amerika. Malacca bereikte het hoogtepunt van zijn macht tijdens het bewind van sultan Mansur Shah, die regeerde van 1459 tot 1477. Het belang van de stad, vooral zijn rol in de specerijenhandel, was voor de Portugezen, de Hollanders en de Britten aanleiding om de haven te koloniseren. Zij allen lieten hun erfenis achter, die nu nog goed te zien is.

Het schitterende rode Stadthuys werd in 1650 gebouwd nadat de Nederlandse VOC het gezag overnam van de Portugezen in 1641 en was de officiële residentie van de Hollandse gouverneurs tot het begin van de 18de eeuw. Het was het Nederlandse administratief centrum tot 1824 en ook de Engelsen behielden het in deze functie. Tot 1979 werd de staat Malacca van hieruit bestuurd. De oorspronkelijke kleur van het gebouw was wit, de rode kleur dateert van omstreeks 1820. Tijdens het bewind van de Britten werd het gebouw meerdere malen gerestaureerd, maar het artistieke design van de Nederlanders, dikke brikken muren (met originele Zeeuwse bakstenen) met grote ramen en deuren, werd behouden. Tijdens renovatiewerken in 1985 zijn verschillende voorwerpen gevonden die in het staatsmuseum voor het publiek tentoongesteld worden. Nadat het stadthuys zijn bestuursfunktie verloor werd het Musium Sejarah (Historisch Museum) er gevestigd. Behalve traditionele Chinese en Maleise kostuums zijn er authentieke Portugese en Hollandse voorwerpen tentoongesteld. Het Stadthuys is het oudste Nederlandse gebouw in Azië. Naast het Stadthuys ligt de Christ Church (Jezuskerk), die in 1753 werd voltooid. Deze vormt een prachtig voorbeeld van Hollandse architectuur. Een opmerkelijk onderdeel van de kerk is het plafond, waarvan de 15 m lange balken elk gemaakt zijn van een enkele boom. De 200 jaar oude kerkbanken staan er nog steeds. Boven het altaar is een voorstelling van Het Laatste Avondmaal te zien, geschilderd op geglazuurde tegels, en op de vloer liggen grafstenen met Armeense opschriften. De toegang tot de kerk is gratis, maar een gift om de kerk in goede staat te houden is welkom. Verderop, naast het Maleisische jeugdmuseum, ligt de St. Francis Xavier-kerk uit 1849.

Malacca
Proclamation of Independence Memorial
Op de heuvel waar het vroegere paleis van de sultan van Malacca staat, bevindt zich de ruïne van de St. Paul's-kerk. Hij werd gebouwd in 1521 door een Portugese kapitein, Duarte Coelho, en werd de 'Maria-Boodschap' genoemd, maar stond bekend als de 'Onze-Lieve-Vrouwe-op-de-Heuvel'. Toen de Hollanders de macht overnamen in Malacca, gaven ze de kerk een andere naam. Het lichaam van de H. Franciscus Xavirius werd hier korte tijd bewaard voor het naar Goa in India werd gebracht. Het lege en open graf is nog steeds te zien in de kerk. De Hollanders gebruikten de kerk als fort en als begraafplaats voor belangrijke doden. Tegenwoordig staan de granieten grafstenen van de Hollanders en de Engelsen tegen de muren van deze ruïne opgesteld.
Historical Square.

17 December.

Op zee. Middagsbuffet Neptune.

18 December.

08.00 uur Star Clipper bereikt Langkawi / Malaysia. Om 17.30 nemen we koers op Koh Lipe (gaan uiteindelijk naar Ko Adang, vanwege de golven) 35 zeemijlen. Middagsbuffet  "Italian" ( jammer genoeg waren we op Langkawi).

19 December.
 10.30 uur Star Clipper ankert voor Ko Adang / Thailand. We gaan aan het strand. 18.00 uur koers op de Ao Phnag Na; 104 zeemijlen.

20 December.
  09.30-11.15 Star Clipper zeilt door de wondermooie Phnag Nga. De baai werd in 1981 tot Nationaalpark gedeklareerd. De baai is 400 km2 groot en is het grootste deel hiervan vrij vlak. Er zijn veel eilandjes en rotspartijen.Het water is bijna altijd heel rustig. In de baai zijn er stijle rotsen uit kalk in de zee, die schijnbaar door de wortelen van wild groeiende planten bij elkaar gehouden worden. Ze hebben donkere grotten en stalaktieten. Om 12.30 uur gaan we van boord en maken een tour door de baai naar verscheidene eilanden en om 17.00 uur gaan we dan in Ko Khai Nok weer an boord. De Star Clipper is hier inmiddels heen gevaren. Daarna nemwen we koers op Ko Similan 85 zeemijlen.
21 December.
 10.00 uur Star Clipper ankert voor Ko Similan. We zijn tot 18.00 uur aan het strand. Middageten is Barbecue aan land. Om 18.00 gaan we aan boord en nemen koers op Phuket, 77 zeemijlen.
22 December.
Na het ontbijt gaan we van boord. Alles bij elkaar zijn we 785 zeemijlen gevaren.
Kapitein: Juergen Mueller Cyran. Hotel Manager: Rolando Lucci. Cruise Director: Peter Kissner. Chef Ingenieur: Singh Upinderjeet. Chef Mate: Yuri Slastenin.

verder naar Thailand

Star Clipper

Thailand

Links

Copyright © 1999-2008  Frannysworld, all rights reserved.