2009
 Singapore, Vietnam, Rivercruise Orient Pandaw, Angkor Wat,Thailand.
Foto albums

Orient Pandaw Cruise

click hier voor een kaart van Cambodia

18 Februari (dag 1)

Onze koffers worden door een portier naar het Renaissance hotel gebracht, een paar honderd meter verderop. Hij loopt op straat en honderden van brommers komen hem te gemoet. Ik denk iedere keer dat hij overreden wordt ! Wij blijven mooi op het trottoir.Om 9 uur worden we afgehaald met 2 bussen; een voor engels sprekenden en een voor duits sprekenden ( wij sluiten ons aan bij de duits sprekenden want dat is maar een groep van 8). In totaal zijn we 28. Het duurt 3 uur voor we in My Tho aankomen waar de Orient Pandaw , ons schip dus, ligt. Na onze hut gezien te hebben, die er bizonder goed uitziet, is er lunch.. Er zijn verschillende nationaliteiten aan boord : een Nederlander met een Australische getrouwd, 2 Nieuw Zeelanders, 4 Zwitsers, 2 Duitsers, 4 Amerikanen, 6 uit Maleisie, een stuk of wat Engelsen en de rest weet ik niet.Na de lunch varen we weg naar Cai Be waar we om 16.00 uur aankomen. Daar worden we opgehaald door kleine houten boten en we brengen nog een bezoek aan een steenfabriek, waar ze sinds meer dan 100 jaar bakstenen maken voor de huizenbouw, en een huis waar ze rijstpapier maken wat voor de loempias gebruikt wordt. We ankeren om te slapen.

19 Februari (dag 2)

8.30 uur We worden door kleine boten opgehaald en bezoeken de drijvende markt en de Frans Gotische Kathedraal. Daarna brengen we een bezoek aan het elegante An Kiet huis, wat vroeger een keizerlijke residentie was. We varen overal door smalle ondiepe kanalen en we blijven een keer in de modder vast zitten, maar de bootsman krijgt het bootje weer in gang. De Engelsen blijven in de modder zitten en een jonge Vietnamees gaat overboord en doet de bladeren en plastic zakken etc. van de schroef, maar dit helpt niet: ze moeten van iemand anders "gered" worden. Om 12 uur verlaten we Cai Be en varen via Vinh Long City naar Chau Doc.'s Middags legt de engelse gids de geschiedenis van Vietnam uit. 's Avonds eten we een zogenaamd "vietnamese boeren maaltijd ". Was best lekker. De kok op ons schip is uit Myanmar en het eten is het enige wat hier niet lekker is. Het smaakt gewoon niet...... Hij gebruikt niet eens zout. 's Avonds komt de film Indochine in de bioscoop ( helemaal beneden is een kleine filmzaal ), maar die zien we thuis wel een keer. Zonde van de tijd.... We blijven slapen aan de pier van Chau Doc.

20 Februari (dag 3)

8.30 worden we weer opgehaald door een kleine houten boot en varen naar een stam van 100.000 mensen die Moslims zijn.  Deze moslims hoeven niet 4 keer per dag naar de moskee, maar kunnen ook bijv. van thuis uit bidden. Daarna bezoeken we een visfarm; een huis heeft een soort van kooi eronder, waar 100.000 vissen in zwemmen, ofwel 8 ton vissen ! Er zitten 2 luiken in, die op het terras zitten van het huisje. Als je deze opent en de vissen voer geeft, dan zie je pas hoeveel en wat voor kanjers dit zijn..Ik vind dit niet zeer appetiet verwekkend. Ook wordt er veel vis in de zon gedroogd. We worden uit de kleine boot gezet bij het centrum van het dorp en gaan dan te voet over de markt. Aan het einde hiervan worden we opgewacht door trishaws.Een per persoon. Zit wel een beetje hard, maar is dolle pret. Terug op de boot ben ik nog even jackfruit gaan kopen om de laatste dongs uit te geven, maar er molest pers,e iemand mee. Ik mocht niet alleen en we hadden maar 5 min. Ik werd aan de hand genomen om over te steken en de jackfruit werd voor me gedragen en zo weer terug naar het schip. Om je dood te lachen. Net aan boord varen we ook al weg. Onderweg kwamen door een kanaal wat vrij smal was en heel interessant. Terwijl we zatehn te lunchen kon je zo bij de mensen in huis kijken. De waterbuffels stonden in de rivier, de mannen sliepen in hun hangmatten, de kinderen stonden te zwaaien. Op een gegeven moment kwamen we aan de Cambodiaanse grens waar we 5 uur lang moesten wachten tot ze onze paspoorten en papieren doorgenomen hadden. Wijzelf hoefden natuurlijk niets hiervoor te doen, maar het was erg heet aan dek. In ons bed hadden we kleine mieren en nadat we dit gezegd hebben hebben ze ons hele kabine ontmierd, dus we konden niet even in bed met de airco aan. We hebben nog gevaren tot 12 uur 's nachts en na het dinner heb ik alleen nog een film gezien in de bios: Killing Fields. Vreselijk. Is een stuk historie van  Phnom Pehn waar we morgen heen gaan.Er was nog een lekker onweer met hele grote bliksems.terwijl we voor anker lagen.

21 Februari (dag 4)

07.00 uur anker hoog en varen richting Phnom Pehn.
08:30 uur bezoek aan de stad met de bus: bezoek van het koninklijk Paleis, de extravagante Zilver Pagoda en het Nationale Museum.
14:00 uur bezoek aan het "Genocide Museum"  "S21" ; deze voormalige school werd als foltercentrum en gevangenis onder het regime van de Rode Khmer gebruikt. Daarna reden we naar het Killing Fields Memorial in Choeng Ek, waar duizenden schedels opgestapeld zijn in een soort van toren. Als je over het massagraf loop, zie je af en toe nog botten van mensen liggen en kleding die uit de grond komt.We zulen dit nooit vergeten ! Onze gids is niet mee gegaan naar het Genocide Museum en de Killing Fields. Hij heeft dit alles als kind meegemaakt en heeft hier echt iets aan over gehouden.Bernd en ik zijn ´s avonds nog gaan wandelen aan de rivier van Phnom Penh en we hebben gegeten in het FCC Restaurant beroemd voor zijn geschiedenis ( Foreign Correpondent Club). Er is een groot verschil tussen armoede en rijkdom. De rijken rijden hier met grote auto´s en als je niet oppast rijden ze je zo tonderste boven.... Geen aangenaam gevoel.

22 Februari (dag 5)

Phnom Penh - Kampong Cham 105 km/64 miles.
07:00 Vertrek uit de haven van Phnom Penh en varen direkt naar Kampong Cham.
09:00 Aankomst in het dorp Chong Kog. We gaan een eind wandelen door deze Khmer gemeente die bekend staat voor de weverijen.
16:00 Aankmomst in het dorp Angkor Ban. In de namdiddag maken we een wandeling door het dorp.

23 Februari (dag 6)

Kampong Cham-Phnom Penh 105 km.
09:00 Ochtend wandeling naar de pre-angkoriaanse tempel Wat Hanchey op de top van de heuvel, sie uit de 7 de eeuw stamt.
14:00 Bustocht naar Kampong Cham.  Bezichtiging van de zgn. Twin Holy Mountain (mannelijke en vrouwelijke berg). Stop bij het Kampong Cham wezenhuis.Wat zielig.....
18:00 Zandbank Cocktail. We zijn 2 schepen van de Pandaw lijn.  20:00 Dinner aan boord.

24 Februari (dag 7)

Phnom Penh-Kampong Chang 100 km.
11.30-12:00 We varen door een jungle gebied op een heel smal stuk rivier. Men kan als het ware bij de mensen op de tafel kijken, indien ze er een hebben. Overal staan er kinderen te wuiven en te roepen. Hartstikke leuk. 14:30 Aankomst in Kampong Chang. We maken weer een trip met een kleine boot tussen de drijvende huizen en bezoeken de lokale markt. Wat een troep en een gestank !
Kampong Chang- Prekdam 75 km.

25 Februari (dag 8)

Afscheid van de RV Orient Pandaw en van onze lieve Vuthy. We zullen hem erg missen !!! Sorry, mind your step ...... Sorry mind your head... Sorry motorbike !!! Sorry car!!!! Jammer dat we hem niet kunnen meenemen; een schitterende persoon ! 07:30 Prekdam-Siem Reap per Bus. Aankomst 13:00 uur. Onderweg een paar stopgs gemaakt om beeldhouwwerk te bewonderen en snacks te kunnen kopen van spinnen, sprinkhanen, eenden etc..

verder

Boven

Home Home Reizen Reisroute Singapore

Vietnam

Pandaw Cruise

Angkor Wat Cambodia Thailand Travelguide Foto Albums

Copyright © 1999-2009  Frannysworld, all rights reserved.